Historien bag Gejst

D. 19. april 2015 slog Butik Gejst dørene op for første gang, og jeg havde mega store sommerfugle i maven og et kæmpe smil på læben – Sommerfuglene er nu blevet til en daglig fornøjelse, og det store smil har jeg stadig.

Jeg er ofte blevet spurgt om, hvordan jeg fik idéen til butikken – og for at være ærlig, så er det godt nok svært lige at sige hvordan præcist…. Idéen havde så længe ligget og boblet og spiret, at den bare var nødt til at blive gjort til virkelighed – og jeg ku´ bare ikke lade være!

Butik Gejst er således udsprunget af en drøm og en idé om at skabe et sted med sjæl, historie, kant og overraskelser, tid til refleksion og plads til grin samt massevis af lækkerier til dig selv og dit hjem. I butikken finder du derfor nyt design fra talentfulde upcoming designere og kunstnere, håndplukket og nøje udvalgte retrofund, en smagfuld kjole- og stillet byttehandel, skønt secondhandtøj samt en café, hvor du kan nyde din kaffe og finde et lille varieret udvalg af sødt dertil.

Udover min ambition om at skabe en cool og nytænkende butik fyldt med lækkert til ham, hende og boligen, så er jeg optaget af at gøre butikken til et særligt sted med plads til refleksion, gode snakke og grin, udveksling af både historier, ideer og tøj. Og måske der på baggrund heraf opstår nye ideer, fællesskaber og netværk. Føler kunderne de har fået en god oplevelse – og går de glade ud af døren – så er min mission lykkedes.

I butikken vil du til dagligt møde mig – men da butikken er blevet et familieprojekt, så kan du
også ofte møde min mand Palle og vores to piger.
Jeg byder dig hermed hjertelig velkommen til Butik Gejst – vi ses!

Mange hilsner Sofie

Kirstine Falk

Illustrator Kirstine Falk:
Det hele behøver ikke være så alvorligt!

Det er så svært at skrive om sig selv. For mig er det især ikke nemt – jeg er nemlig ordblind.
Derfor har jeg lagt mine ord i hænderne på mit agentur, The Danish Sales Agency.
Take it away!

 

Kirstine Falk er en som en lille tornado af krøller og ord, begejstring og inspiration. Hun forstår at indtage et rum uden at dominere det. Hendes udstråling er noget helt specielt
og hun taler med hele kroppen, mens hendes ansigt skifter mellem dyb alvor og fjollede grin. Hun bevæger sig hurtigt og når hun fortæller, er det tydeligt, at hun tænker i billeder,
som hun prøver at give videre med ord. Men ordene må give fortabt, for det er igennem hendes illustrationer, at Kirstine virkelig fortæller historier.

Kirstine Falk bor og arbejder i Aarhus, hvor hun har tegnestue hos Interiørfabrikken, som også sælger hendes illustrationer. Hun er uddannet beklædningsdesigner fra Moteskolen Esmod i Oslo og har i mange år arbejdet med maleri og grafik. Hun er specialiseret i håndtegning med blyantstreg, som hun har kombineret med gouache og akvareller.
Tidligere har hun arbejdet med akryl og kollagemalerier, inden hun kastede sig over illustrationer, som hun har fokuseret på de seneste to år.

 

Illustrationer med historier og holdninger

Kirstines værker spænder meget bredt. Fra farveeksplosioner til sarte aftryk af akvareller og helt over i en anden verden, som består af stregtegninger, der leger med lys og skygge i sorte og grå skraveringer. Alt sammen stadig med en streg, der er tydelig og genkendelig. En balancegang, som hun hele tiden leger med og udfordrer. Man skal genkende Kirstines illustrationer – også når hun afprøver noget nyt.

Hendes univers er barnligt og fornøjeligt, men samtidig også surrealistisk og underfundigt med en alvorlig side. Effekten afhænger af, hvem man er og hvordan man vælger at se det. Ligesom med H.C. Andersens eventyr. ”Det hele behøver jo ikke være så alvorligt, man skal ikke tage alting så seriøst. Man må gerne grine af mine ting og glædes over dem, men man må også godt se, at de er tvetydige. Der ligger jo en historie bag.”

Netop det at fortælle en historie, er det Kirstine stræber imod og glædes ved. Selve det at skabe noget gør hende glad. I sin tid gik hun fra malerier til illustrationer fordi det var nemmere at få historien frem i illustrationen. Kirstine lader sig inspirere af alt fra farver til fotografier, som hun bruger på moodboards og kollager. Nogle gange får hun lyst til at bruge en bestemt farve og så kommer der en historie og et billede ud af det.

 

Alting kan være inspiration

Da jeg spørger Kirstine, hvor hun henter sin inspiration, siger hun, at den kommer alle steder fra. Kreativiteten er der hele tiden og derfor har hun en notesbog, som hun skriver
ideer ned i. Den kan hun tage frem og arbejde videre med:

Nogle ideer skriver jeg ned. Andre gange står der et billede og en historie helt klar for mig. Jeg kan se den og så sætter jeg mig ned og tegner. Andre gange er det noget jeg tænker meget over, før jeg overhovedet tegner en streg” siger Kirstine.

Som hun selv forklarer det, så kan det hele starte med en idé, som er opstået ud fra noget, som er meget oppe i tiden, hvad end det er trends eller problematikker, som viser sig i samfundet: ”Så går jeg længe og tænker over det. Ser det fra flere vinkler og udvider perspektivet. Meget af processensker i mit hoved”.

 

”Alt hun ville var at danse” er opstået ud fra Kirstines tanker omkring den debat, der er omkring kroppen og det perfekte. Vi snakker enormt meget om træning og vægt, men også om at have lov til bare at være mennesker. Det er sådan danse-damerne er blevet til. Med fyldige former og kraftige lår, men også med små fødder og elegante bevægelser. De ser helt afslappede ud, mens de svæver omkring med deres tunge kroppe. De er en kommentar på netop den diskussion, for de er jo perfekte som de er. Billedet er også i fint samspil med titlen: alt hun ville var at danse – ikke diskutere, hvordan hun ser ud, mens hun danser.

 

 

Kirstines værker er både til børn og voksne. Det handler altid om øjnene, der ser. Kirstine laver aldrig mere end 100 eksemplarer af hver illustration, hvilket gør værkerne til limited editions. På den måde er der altid plads til nye ideer og dem, der har en Kirstine Falk illustration hængende, har en garanti for, at deres billede er noget helt specielt.

Line Visgaard

Min indre håndværker


Jeg har i november 2016 startet et brand under navnet linevis. Her forsøger jeg på min vis… på linevis… at kombinere håndværk, æstetik og humor i motiver, der bliver trykt til plakater og kort. Plakaterne leger med de dagligdags ord vi anvender uden at tænke nærmere over den dobbelt betydning, der ligger bag. Det er en humor de fleste danskere kan finde genkendelse i. Jeg lærer rigtig meget af at afprøve alle de værktøjer som min rygsæk er blev fyldt op med de sidste par år og kan kun opfordre andre til at afprøve de ting af som brænder for.

Balancen mellem teori og praksis

Jeg er uddannet indenfor kommunikation og mine tre år på universitetet har været godt givet ud. Rygsækken er fyldt op med meget nyttig viden, som jeg af og til finder frem uden egentlig at være klar over det. Teorien er spændende, men at anvende den i praksis kan være en større udfordring, i hvert fald for mig. Jeg havde en følelse af at jeg manglede en praktisk del i mit arbejde med kommunikation. Der er indenfor kommunikationsbranchen mange forskellige CV, for at komme til den samme jobsamtale. Jeg følte, at et håndværk ville gøre min profil stærkere. Der er mange autodidakte indenfor grafik, men jeg havde en stor iver efter at lære og fordybe mig i håndværket bag grafisk design. Derfor søgte jeg ind som mediegrafiker på erhvervsskolen i Aalborg. Jeg var meget taknemmelig, da jeg efterfølgende fandt en elevplads. Elevpladserne hænger ikke på træerne. Derfor har springet ud i en ny uddannelse, elevplads og nu også linevis, ikke været det nemmeste valg, men i høj grad det rigtige valg for mig.

Monkey see, monkey do

Jeg fandt hurtigt ud af at ordsproget ”monkey see, monkey do” passer perfekt på mig. Jeg lærer lynhurtig ved at være elev ude i erhvervslivet, der hvor udviklingen sker. Mødet med erhvervslivet og andre håndværkere har været en stor inspiration for mig. Jeg har lært enormt meget på bare ét år som elev. At være en del af erhvervslivet, har været en vigtig del i min faglige udvikling – derfor vil jeg også anbefale, at flere arbejdspladser tager elever ind. En ting der fascinere mig ved faget er, den enorme udvikling håndværket har gennemgået med tiden. Mennesket har altid anvendt billedsprog til at kommunikere. Men groft sagt, er faget er opstået på baggrund af, at helt tilbage i romertiden begyndte at udvikle skrifttyper og sidenhen klassificere dem. Det er det vi kalder typografi i dag. Også inden for kristne munkes arbejde, der brugte et stort arbejde på at nedskrive og dokumentere tiden, viden og tro. Sidenhen, hvor information begyndte at blive delt skriftligt via aviser og opslag, blev der udviklet teknikker til at trykke og kopiere. Mange regler og fagudtryk er bevaret gennem tiden og anvendes i dag. Ligesom mange andre håndværk rummer mediegrafikerfaget en traditionsfyldt historie, som definere håndværket til dét, det har udviklet sig til at være i dag. Branchen står aldrig stille og lige nu er samfundet i overflod af information, på flere kanaler end aldrig før.

Med et smil på læben

Mit arbejde med linevis, rammer en tendens i tiden, så konkurrencen er hård. Derfor er det vigtigt at skille sig ud, og samtidig ramme noget, der begejstrer folk. Papiret er mærket med bl.a. det europæiske eco label og er fremstillet på et af de mest miljøbevidste fabrikker i det grønne og bakkede Sverige. Det er en rough kvalitet, med en farvetone der er naturlig og en mat overflade, hvilket er med til at give billeder og tekst et blødt og behageligt udtryk. Jeg håber at mit arbejde med håndværket, æstetikken og humoren ses i mine plakater. Jeg gør mit bedste for, at kvalitet og håndværk er i fokus. Dog er det vigtigste, at bringe et smil frem på læben hos dem, som ser plakaterne for første gang.

Se og læs mere om Line på: http://linevis.dk